Oslo

Om in Tromsø te komen maken we een overstap in de hoofdstad Oslo. De bedoeling is om daar een paar dagen te blijven om zo de stad te verkennen. Door de geannuleerde vlucht is er minder tijd voor. Maar ons hotel Scandic Byporten is centraal gelegen, dus we hoeven geen grote afstanden af te leggen voor de meeste bezienswaardigheden.

Het splinternieuwe vliegveld van Oslo is via een snelle trein verbonden met het centrum van de stad. Na de landing zijn we gelijk een rondje gaan lopen en hebben we o.a. het fraai verlichte operagebouw gezien.

De volgende dag voegen we daar het koninklijk paleis, de haven, het stadhuis, de Barcode gebouwen, de Akershus vesting en het Nobel Peace Prize Centre aan toe.

De haven van Oslo is in dit deel van het jaar deels bevroren. Vertrekkende schepen trekken sporen door het ijs.

Oslo staat vol met kunst. Rondom het Akershus staan beelden van trieste meisjes. Hoewel het er luguber uitziet vond ik het wel geslaagd.

Een stukje verder lopen zijn een aantal museums te vinden. We hebben het Frann museum en het Vikingschip museum bezocht. Er staan een aantal vikingschepen uitgestald die opmerkelijk goed bewaard gebleven zijn. De Frann is een schip dat voor een aantal poolexpedities is gebruikt. Je kunt er doorheen lopen en leren hoe het de Noren op deze expedities is vergaan.

Om 19:00 uur vertrekken we richting Tromsø. We hebben toch in de beschikbare tijd een goede indruk gekregen van Oslo.

Wat viel ons op in Oslo:

• Bouwputten: er wordt stevig gebouwd in Olso. Een aantal van de meer iconische gebouwen, zoals het operagebouw, zijn net opgeleverd. Maar er komt nog veel meer aan.
  • Rustig: in het centrum rijden maar weinig auto’s. ’s Avonds is het druk op de straten, maar je hebt niet het gevoel dat dit een hoofdstad is van een Europees land.
  • Tesla’s: Noorwegen staat erom bekend dat er veel elektrische auto’s rijden, met name Tesla’s zijn populair. Met het hoogste BBP per hoofd van Europa kunnen de Noren ze betalen. We hebben inderdaad veel Tesla’s zien rijden, zowel Model S als Model X. En aan oplaadpunten is ook geen gebrek.
  • Kou: het was in Oslo -9 graden toen wij er waren. De baai was deels bevroren en er lag sneeuw. Het was kouder dan in Tromsø.
  • Stoplichten: de merkwaardige stoplichten hebben twee rode mannetjes. Alsof ze bang zijn dat je het anders niet ziet.