Van Oslo naar Tromsø

Er woedt een hevige sneeuwstorm, die het noodzakelijk maakt om het vliegtuig ijsvrij te maken. Het kleine beetje vertraging dat we daardoor hebben nemen we voor lief. Opstijgen en landen in de sneeuw is weer een nieuwe ervaring.

De vlucht van Oslo naar Tromsø duurt nog bijna 2 uur. Het is dan ook één van de meest noordelijk gelegen steden van Europa.

We kwamen laat aan en op het vliegveld misten we onze bus. Balen zou je denken, maar toen we buiten zaten te wachten, zagen we wel noorderlicht. Door alle verlichting op het vliegveld was het slecht te zien, maar er trokken indrukwekkende groene banen door de lucht. Dat voorspelt veel goeds voor de rest van de vakantie!

Enthousiast gingen we er na het inchecken gelijk op uit naar een bevroren meertje in het centrum van de stad. Helaas hebben we hier geen noorderlicht meer gezien, omdat er bewolking kwam opzetten. Maar het was een goede eerste kennismaking met de omstandigheden in dit gebied. De metersdikke sneeuw, de ijzingwekkende kou en het prachtige landschap.

De volgende ochtend verkennen we de stad. Tromsø is een echte stad, met meer dan 60.000 inwoners. Er zijn veel hotels in het centrum en op straat zien we veel toeristen.

Er was nog meer sneeuw gevallen. Op de volgende foto is een auto te zien. Als je goed kijkt.

De wegen worden regelmatig sneeuwvrij gemaakt. Het is een indrukwekkend gezicht, die enorme bergen sneeuw.

Er zijn een aantal opvallende gebouwen in Tromsø te vinden. Polaris is er zo één. Hier lijkt iets misgegaan te zijn, maar het is met opzet zo gebouwd.

In tegenstelling tot Oslo is de haven hier grotendeels ijsvrij. Er liggen genoeg bootjes en regelmatig meert er een cruiseschip aan.